Samoloty

Informacje

Ostatnio przeglądane

Producenci

Eduard - 70121 - Spitfire Mk.IXc late version Zobacz większe

Eduard - 70121 - Spitfire Mk.IXc late version

2732

Dostępna ilość na stanie: 0 szt.

Producent: Eduard

Ten produkt nie występuje już w magazynie

56,00 zł brutto

Dodaj do listy życzeń

Opis produktu

Supermarine Spitfire to chyba najsłynniejszy brytyjski myliwiec z okresu II wojny wiatowej. Była to maszyna o konstrukcji całkowicie metalowej, w układzie dolnopłata, z charakterystycznymi, eliptycznymi skrzydłami, z usterzeniem klasycznym i podwoziem chowanym w czasie lotu. Oblot prototypu nastšpił 5 marca 1936 roku. Spitfire okazał się podstawowš maszynš RAF podczas wojny, która radziła sobie z powodzeniem także po niej, pozostajšc w produkcji przez 10 lat. Historia Spitfire zaczęła się na biurku krelarskim R.J. Mitchella, głównego projektanta firmy Supermarine. Pierwsze maszyny trafiły do jednostek RAF w 1938 roku ale kiedy zaczynała się Bitwa o Anglię w lecie 1940, na lotniskach znajdowało się juz 19 dywizjonów nowoczesnych myliwców - razem z nieco starszymi Hurricane Wysp broniło 600 samolotów. Wraz z rozwojem działań wojennych Spitfire pełnił służbę wszędzie tam, gdzie działał RAF-na Dalekim Wschodzie, w Afryce Północnej i we Włoszech, w czasie lšdowania w Normandii i walk we Francji, wreszcie w toku operacji w Niemczech w 1945 roku. Dla wielu Brytyjczyków stał się symbolem zwycięstwa w II wojnie wiatowej. Ta wspaniała maszyna doczekała się co najmniej kilkunastu wersji produkcyjnych. Najważniejsze z nich to min. pierwszy produkowany na masowš skalę Spitfire Mk.I napędzany silnikiem Rolls-Royce Merlin II o mocy 1030 KM. To przede wszystkim ta maszyna tak wspaniale zapisała się w Bitwie o Anglię. Opracowano wiele podwersji tego modelu min. PR Mk IA (wersja rozpoznawcza) czy PR.IG (uzbrojona wersja rozpoznawcza). Kolejnš ciekawš wersjš był Spitfire Mk.V z silnikiem Rolls-Royce Merlin 45 o mocy 1440KM. Póniej montowano również silniki Merlin 50. Produkcja seryjna tej wersji ruszyła w 1941 roku i stanowiła odpowied RAF na pojawienie się Messerschmitta Bf-109F. Kolejna, bardzo udana zresztš, wersja to Spitfire Mk.IX, napędzany silnikiem Merlin 61 z 4-łopatowym migłem. Powstał on jako przeciwnik dla Focke-Wulfa Fw-190 i został wprowadzony do produkcji pod koniec 1941 roku. Wersja ta była wielokrotnie modyfikowana i np. w 1944 roku doczekała się nowego celownika żyroskopowego, powiększonego steru kierunku czy innego układu skrzydła. Inna ważna wersja to Spitfire Mk.XIV z silnikiem Rolls-Royce Griffon 61, ze migłem pięciołopatowym. Produkcja seryjna ruszyła od padziernika 1943 roku. Jednš z ostatnich produkowanych seryjnie była wersja Mk.21. Wersja ta posiadała silnik Griffon 61, zdecydowanie wzmocnionš konstrukcję oraz poszycie, wydłużono skrzydła, zwiększajšc ich powierzchnię lotnš. Produkcja seryjna ruszyła w marcu 1945 roku. Dane techniczne (wersja Mk.XIV) : długoć: 9,14m, rozpiętoć skrzydeł: 11,23m, wysokoć: 3,05m, prędkoć maksymalna: 717km/h, prędkoć wznoszenia: 18,5m/s, pułap praktyczny: 13200m, zasięg maksymalny: 1815km, uzbrojenie: stałe- 4 karabiny maszynowe kal.7,7mm oraz 2 działka Hispano Mk II kal.20mm, podwieszane-do 225 kg bomb.

Opinie

Na razie nie dodano żadnej recenzji.

Napisz opinię

Eduard - 70121 - Spitfire Mk.IXc late version

Eduard - 70121 - Spitfire Mk.IXc late version

Klienci którzy zakupili ten produkt kupili również:

30 Inne produkty w tej samej kategorii: